Kantoi !!

Sign by Danasoft - Get Your Free Sign

Sunday, October 11, 2009

Empat @ Four @ Arba'ah

4 hal yang membuat bdan sakit : terlalu banyak bicara, terlalu bnyak makan, terlalu bnyak tidur dan terlalu bnyak melakukan hubungan badan.


4 hal yang merosakkan tubuh : cemas, sedih berpanjangan, lapar dan kurang tidur malam.


4 hal yang memberikan kesenangan dlm hati : melihat yang hijau2, melihat air yang mengalir, melihat kekasih dan melihat buah2an.


4 hal yang dpt menyebabkn pandangan mata menjd gelap : berjalan tanpa kasut, berpagi hari dan berpetang hari dgn wajah yang muram penuh dgn kebencian dan permusuhan, terlalu sering menangis dan banyak menatap garis yang kecil2.


4 hal yang membuat badan menjadi kuat : memakai pakaian yang lembut, mandi dgn air panas, makan maknn yang manis dan berlemak dan mencium wewangian.


4 hal yang menghilangkan kesegaran dan keceriaan wajah : berbohong, tidak tahu malu, terlalu bnyak bertanya tanpa dasar dan bnyak melakukan maksiat.


4 hal yang membuat wajah semakin segar : menjaga harga diri, menepati janji, dermwan dan taqwa.


4 hal yang mendatangkn kemarahan dan kebencian : takabbur, dengki, bohong dan suka mengadu.


4 hal yang boleh mendatangkn rezeki: bgun malam untuk solat, bnyak beristighfar menjelang fajar, membiasakan memberi dan membiasakn diri untk berzikir pd petang hari.


4 hal yang mencegah datangnya rezeki : tidur di pagi hari, jarang solat, malas dan suka berkhianat.


4 hal yang membahayakan otak : ketagihan mknn yang asam, tidur terlentang, resah dan gundah-gulana.


4 hal yang mendatangkan kebaikn pd otak : hati yg bersih, tidak menyelangi mkn dan mnum scr berlebihan, mengatur menu yg baik dan membuang semua endapan mknn yang membertkn badan.


Sekian.

No comments:

Post a Comment